El nostre Bloc
Publicacions sobre temes relatius al sector automòbil

Des citAuto.es volem oferir un valor afegit als serveis prestats als nostres clients, creant aquesta secció perquè serveixi de guia o referència, recopilant de diverses fonts d'actualitat, notícies, tips, comentaris, consells, curiositats o articles d'interès, relatius al sector de l'automòbil i com a complement a la promoció de la campanya de conscienciació cívica per a un manteniment responsable del vehicle, ajudant a conèixer a l'usuari, aquells punts necessaris per dur a terme aquest manteniment responsable.

Camí del cotxe autònom

Fa temps que es parla i es llegeix sobre els avanços i de la futura arribada del vehicle autònom. A part del benefici que suposaria per a una persona no haver de mantenir la tensió constant de la conducció, el major avantatge que obtindria el dia que el vehicle autònom totalment madur circuli per qualsevol tipus de via, serà la seguretat total.

El major avanç en seguretat vial

En teoria, el cotxe autònom és la solució perfecta com a mitjà de transport atès que serà conduït per un ordinador sota el compliment exhaustiu d'un programa informàtic que indicarà en cada instant com és l'acció a prendre. No hi haurà en la conducció lloc a interpretacions, dubtes, distraccions, cansament o qualsevol tipus d'error tret que el propi programa estigui equivocat. I el més important: no existiran infraccions de normes de circulació vial excepte fallada del sistema. El vehicle autònom en teoria podria ser el major avanç en seguretat vial de la història de l'automòbil, atès que oferiria un nivell d'atenció i prudència impossibles d'aconseguir per un ésser humà.

Aquests vehicles no hi ha dubte que es troben en un estat de desenvolupament amb cert grau d'avanç, encara que les informacions que de vegades trobem en els mitjans de comunicació es poden confondre amb comunicats corporatius sospitosos de càrrega optimista.

Un petit gest autònom, un gran pas a la seguretat

Mentre que arribin aquests cotxes autònoms a envair els nostres carrers, moment que sembla molt més proper ara que el dels cotxes voladors que teníem en la nostra infantesa com a visió de futur, hem d'adonar-nos que avui ja podem gaudir de cotxes parcialment autònoms: ja estan en els concessionaris des de fa anys vehicles que prenen decisions de conducció per si mateixos sent, segons es miri, ja grans passos en l'adreça de l'autònom.

Avançant cap a un futur autònom

Vegem els gestos computerizados que ja realitzen vehicles de sèrie gràcies a nous sistemes actius, per desgràcia encara alguns d'ells incorporats com a costosos extres, però que per a l'afortunat comprador d'un cotxe nou han de ser tinguts seriosament en compte en les seves decisions per ser alguns d'ells sistemes de seguretat actius que poden salvar-nos de greus accidents. Uns altres poden considerar-se prescindibles quant a seguretat directament, però recomanables per fer la vida més fàcil al conductor.

Assistent actiu de carril

Sistema que detecta l'inici de sortida involuntària de carril i actua suaument sobre l'adreça per corregir la trajectòria. Sol funcionar a partir d'uns 60 km/h i és desconectable. El seu predecessor ha estat des de fa una dècada un sistema avisador acústic que “veia” les línies blanques delimitadores de carril en el sòl i avisava si es trepitjaven, fins i tot mitjançant vibracions en el seient, però és recentment amb la proliferació de direccions assistides elèctriques quan ha estat possible incorporar aquest gest autònom en els vehicles. Són innombrables els accidents que haurien pogut evitar especialment els provocats per conductors que es dormen o es distreuen al volant.

Assistent d'arrencada en costa

Amb la inclusió de frens de mà elèctrics ja és possible que aquest sigui accionat per l'ordinador del vehicle quan detecta que volem iniciar la marxa en un carrer en pendent. Gràcies a això ja podem operar els comandaments del cotxe exactament igual per arrencar en pla com en fort costa amunt: el cotxe no recularà ni un centímetre. Ja existien alguns sistemes mecànics des de fa molts anys, però gràcies al fre elèctric aquests són més barats i de funcionament més perfecte.

Assistent d'aparcament

En realitat els de algunes marques no són mers assistents sinó que realitzen totes les operacions d'aparcament tant d'adreça com de moviment fins i tot sense conductor present, per la qual cosa hauria de cridar-se sistema d'aparcament autònom. Unes altres només actuen sobre el volant i deixen en mans del conductor les operacions sobre canvi, fre i accelerador.

Fre automàtic d'emergència

Visió artificial a través de dues càmeres situades en la part davantera

Est és un dels sistemes més avançats en incorporar visió artificial a través de dues càmeres situades en la part davantera combinat amb els clàssics sensors per radar.

Tenen visió fins a a 100 metres de distància. Avisa d'un possible accident i actua sobre els frens si és necessari. Activa una alerta per insuficient distància de seguretat amb el vehicle precedent. En cas d'absència de reacció o de frenada insuficient enfront d'un risc de col·lisió detectat, la frenada d'emergència assistida es posa automàticament en marxa:

  • Si el conductor frena, li ajuda reforçant la frenada.
  • Si el conductor no frena, frena automàticament per evitar la col·lisió.

No hi ha dubte que en un futur molt proper serà tan comú com l'ABS o l'aire condicionat.

Aquest sistema serà obligatori a Estats Units a partir del 2022.

Servofrè d'emergència actiu

Aquest sistema pot incorporar-se en solitari, ja existeix des de fa anys, o en complement amb el sistema del punt anterior.

Després de nombrosos estudis de diagnòstics d'accidents, s'ha comprovat que molts conductors involucrats no aprofiten tota la potència de frenada dels seus vehicles als moments previs a una col·lisió a pesar que arriben a trepitjar el fre, possiblement influenciats per situacions de pànic no ho fan amb suficient força. Això fa que els danys siguin majors en col·lisionar a una velocitat molt superior a la qual realment ho haurien fet si haguessin accionat el pedal amb la màxima força. El sistema detecta aquestes situacions i en trepitjar-se el fre encara que sigui amb escassa força però de forma ràpida, s'allibera un mecanisme potenciador de la frenada.

Canvi automàtic de les llums de carretera i d'encreuament

Adapta la il·luminació de cada situació, canviant a llums d'encreuament automàticament quan se circula en zona urbana, en carretera a baixa velocitat, en creuar-se amb un altre vehicle o quan el vehicle precedent es troba proper.

Control de velocitat adaptatiu

A les funcions del control de velocitat de creuer tradicional, on un sistema “cec” manté la velocitat constant, se li pot complementar amb les dades provinents de visió artificial, radar i/o satèl·lit, de manera que el controlador de velocitat pot tenir en compte ara la velocitat màxima admesa en cada tram de carretera segons hagi llegit en els senyals de velocitat màxima, o per dades del navegador i adequar així la velocitat de creuer.
Així mateix, aquest sistema pot tenir en compte la presència d'un vehicle més lent precedent i igualar la seva mantenint la distància de seguretat. Aquest sistema afegeix un plus de seguretat en embotellaments i alguns fabricants inclouen la funció parada i marxa seguint al vehicle de davant durant les retencions, mantenint certa distància de seguretat, i fins i tot funció d'accionaments moderats de l'adreça per mantenir el vehicle dins del carril. En certa mesura totes aquestes funcions actives alhora comporten ja una conducció autònoma en unes condicions de trànsit que impliquen decisions repetitives i fàcils per a un ordinador.

Control d'estabilitat

És el sistema més antic dels quals es nomenen aquí, prop de 20 anys, però s'inclou en l'article per ser un sistema actiu. Treballa en combinació amb el sistema regulador de frenada ABS i ja ho inclouen de sèrie pràcticament tots els cotxes. El sistema detecta mitjançant acceleròmetres si el cotxe està girant més o en defecte comparat amb el que el conductor pretén amb l'angle de gir del volant, la qual cosa indicaria lliscament de l'eix posterior o davanter respectivament, i acciona els frens d'un o un altre costat ajudant a corregir la trajectòria i el control del vehicle per evitar la virolla o la sortida de corba.

Ningú pot negar que aquests sistemes actius que actuen per evitar accidents representin un important avanç en seguretat vial. Juntament amb uns altres que poden arribar aviat, com l'esquiva automàtica d'obstacles, estem ja gaudint d'un augment notable de la seguretat mentre viatgem camí del vehicle autònom integral.

SEMPRE UN TALLER AL TEU COSTAT, TRUCA ARA !! +93 463 67 81